Το Πρόγραμμα στα Σχολεία

Το πρόγραμμα «Αγωγή στη Συγχώρηση» εφαρμόζεται πιλοτικά στα σχολεία από το 2014 υπό την έγκριση του ΙΕΠ (Αρ. Πρωτ. Ανανέωσης για το σχολικό έτος 2016-2017: 166914/Δ2 10-10-2016) με τίτλο «Ελαττώνω τον Θυμό και Αυξάνω τη Συνεργασία μέσα από την πρακτική της Συγχώρησης». Το πρόγραμμα υλοποιείται στο πλαίσιο στο πλαίσιο των προαιρετικών Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων, εκτός σχολικού ωραρίου.

Για το σχολικό έτος 2016-2017 συμμετέχουν πιλοτικά εκπαιδευτικοί από Γυμνάσια των Δ/νσεων Δ/θμιας Εκπ/σης Β΄ Αθήνας, Ανατ. Αττικής, Ανατ. Θεσ/νίκης, Δυτ. Θεσ/νίκης, Χαλκιδικής, Αργολίδας, Κορινθίας. Οι εκπαιδευτικοί από τις παραπάνω Διευθύνσεις που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να  υλοποιήσουν  το συγκεκριμένο πρόγραμμα στα Γυμνάσια που υπηρετούν επιμορφώνονται υποχρεωτικά σε βιωματικό σεμινάριο 20 ωρών από την Υπεύθυνη του Προγράμματος κ. Πέλη Γαλίτη στις πόλεις Ναύπλιο, Κόρινθο, Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Το ελληνικό πρόγραμμα  βασίζεται στο ερευνητικά τεκμηριωμένο Μοντέλο Διαδικασίας της Συγχωρητικότητας του Enright και είναι προσαρμοσμένο στην ελληνική πολιτισμική πραγματικότητα αντλώντας στοιχεία (κείμενα, δραστηριότητες) από την κοινωνικό-πολιτισμική παράδοση τόσο την ελληνική όσο και τη διεθνή και απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου. Αυτό το καθιστά ιδανικό και για εφαρμογή σε σχολικές τάξεις που αποτελούνται τόσο από γηγενείς όσο και από αλλοδαπούς μαθητές.

Το πρόγραμμα της συγχώρησης εφαρμόζεται με επιτυχία σε πολλές χώρες του κόσμου. Ερευνητικές μελέτες αποδεικνύουν ότι η εφαρμογή του προγράμματος σε χώρους όπως σχολεία, νοσοκομεία, φυλακές, κέντρα ανακουφιστικής φροντίδας (hospice), κέντρα απεξάρτησης κ.λ.π. μείωσε τον θυμό, το άγχος και την κατάθλιψη των συμμετεχόντων και αύξησε τα επίπεδα αισιοδοξίας, και συνεργασίας. Ειδικότερα για τον χώρο της εκπαίδευσης παρατηρήθηκαν επιπέλον και βελτίωση όχι μόνον ανάμεσα στη συνεργασία των μαθητών μέσα στην τάξη, ή μεταξύ μαθητών και καθηγητών, αλλά και βελτίωση στην επίδοση των μαθημάτων τους και την εν γένει σχολική τους πρόοδο. 

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εφαρμόζεται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison, USA. Το πρόγραμμα διευθύνει η κ.Γαλίτη, πρωην εκπαιδευτικός στην Ελλάδα και νυν ερευνήτρια στο Τμήμα Παιδαγωγικης Ψυχολογίας του Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Μadison. Σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις, τους σχολικούς συμβούλους και τους επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς στην Ελλάδα, έχουν έως τώρα εκπαιδευθεί πάνω από 1500 μαθητές, με προοπτική να φθάσουν τους 3000 κατά το σχολικό έτος 2016-2017. Ένας από τους στόχους του προγράμματος είναι να επεκταθεί σύντομα και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, καθώς και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου, καθώς υπαρχουν ήδη πολλά αιτήματα. 

Το πρόγραμμα αποτελεί μια εναλλακτική και πρωτοποριακή προσέγγιση στη διαχείριση θυμού, στην αντιμετώπιση επιθετικής συμπεριφοράς των μαθητών, της απόρριψης από την ομάδα,   του σχολικού εκφοβισμού, της «θυματοποίησης» και της μοναξιάς που πολλοί μαθητές βιώνουν τόσο μέσα στο σχολικό περιβάλλον, αλλά και εκτός.

Βασικό εγχειρίδιο του προγράμματος είναι το βιβλίο των Π. Γαλίτη-Κυρβασίλη και R. Enright Αξιοποιώντας τον Καλύτερό μου Εαυτό. Μια στρατηγική αντιμετώπισης θυμού και βίας μέσα από την πρακτική της συγχώρησης από τις Εκδόσεις Γρηγόρη.

Ενδεικτικοί μαθησιακοί στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματος είναι:

Οι μαθητές:

  • Να κατανοήσουν και να βιώσουν βασικές έννοιες της πρακτικής της συγχώρησης όπως εγγενής αξία, κουράγιο, καλοσύνη, δικαιοσύνη, μέτρο και ισορροπία, κοινή λογική.
  • Να ανακαλύψουν τον καλό του εαυτό, τα δυνατά τους σημεία και να τα αξιοποιήσουν στις σχέσεις με τους άλλους.
  • Να μειώσουν το θυμό που νιώθουν απέναντι σε πρόσωπα που τους πλήγωσαν.
  • Να μάθουν να διαχειρίζονται την αδικία και την απόρριψη
  • Να μάθουν να διαχειρίζονται τα αρνητικά τους συναισθήματα
  • Να αυξήσουν οι μαθητές την μεταξύ τους συνεργασία, τόσο σε επίπεδο σχολείου όσο και στις συναναστροφές τους εκτός σχολείου.

 

Αρέσει σε %d bloggers: